torsdag den 15. marts 2012

Det kunne være gået grueligt galt!

I dag i forbindelse med en dejllig gåtur, endte jeg ved Føtex (jeg skulle lige have deres gratis magasin Mood med hjem) og de havde lige præcis den lille håndskovl, som jeg længe har savnet efter at have ødelagt et par stykker :o) Den kostede såmænd kun 30,- kr. så skulle den også gå i stykker, har den ikke været dyr.

På vejen hjem igen, faldt mine øjne på noget der lignede små gule vintergækker, eller minipåskeliljer der endnu ikke var sprunget helt ud. Planten stod helt ud til vejen mellem fortorvet og skellet ind til det gamle seminarie, så jeg tog en hurtig beslutning - skovlen havde jeg jo og jeg kunne se, at der flere små klaser inde på selv grunden. Jeg tænkte derfor, at det ikke kunne gøre noget, at jeg tog den ene, ved jo godt, at det må man egentlig ikke og havde det været hos en privatperson havde jeg aldrig gjort det.

Jeg fortsatte glad hjem med et smil på læben over mit lille fund. Vel hjemme konsulterede jeg min underbo for at se om hun kendte til planten. Hun mente, at den lignede noget der kommer i græsplænen og det kunne også passe, for planten havde lange smalle blade enten som en løgplante eller som græs, bare temmelig groft græs så.

På plads i lejligheden igen, fandt jeg den bog jeg havde lånt på biblioteket om ukrudt og bladrede igennem, bare lige for at sikre mig, at det ikke var ukrudt jeg havde fundet... Men, Ak! der var den jo min lille nyanskaffelse, kaldet 'Markfrytle'. Stor var skuffelsen, så for at være helt sikker søgte jeg efter frytlen på nettet, men desværre fandt jeg ikke nogen billeder af den med gule blomster, kun med frøstande.

Nu er det jo så, at jeg gerne ville lægge et billede ind for, at få jeres mening om planten, men diverse forsøg på at få PC'en til at arbejde sammen med mobilen er slået fejl indtil mindst 20 gange i dag, inden jeg så gav op. Men hvis du kender planten og ved at den kan have gule blomster og ikke brune, så læg endelig og meget gerne en kommentar inden jeg sætter den i haven, ellers får underboen den... Efter eget ønske!

Bogen 'Din bog om ukrudt' af Ken Thompson, havde jeg egentlig lånt for, at se hvad jeg kunne få ud af mit ukrudt, istedet for at gå og være så irriteret over at det er der. Mange af dem kan faktisk spises i salatskålen, hvilket jeg jo havde haft en mistanke om, men bogen beskriver også hvordan man skiller sig af med skidtet, hvis man bare ikke vil have det.

3 kommentarer:

  1. Ja så fintfølende er jeg ikke, når jeg finder noget. Jeg har altid en lille bitte kniv med, så jeg kan snitte noget af en plante, jeg får øje på. Jeg går selvfølgelig ikke ind på parcellen, men tager kun noget, hvis det kan nås udefra. Det er nu især ved ture i parker, skoven o.lign. så er man fri for at ødelægge en masse.
    Spændende om du finder ud af, hvad du her erhvervet. Kunne du ikke starte med at sætte den i en potte, så du har hold på den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh, jeg har da selv et par 'ukrudt' eller to altså så længe de ikke breder sig abnormt meget, kan de godt tollereres.
      Nu er det bare sådan at det lyder som om at denne breder sig, så derfor har jeg mine forbehold...
      Pragtsnerlen er jo også kategoriseret som ukrudt men den nyder jeg virkelig og lader den selvså der hvor jeg vil have den!

      Slet
  2. ukrudt er uønsket vegetation. Men det kan holdes væk fra haven. Hvis man som jeg kommer nyt hegn fra global hegn, deres komposit hegn har bundskinne som lukker helt af fra "naboens ukrudt" via havehegn med bundskinne, kan hunde og katte heller ikke smutte ud fra haven den vej.

    SvarSlet