torsdag den 23. februar 2012

Jeg har længe haft lysten, men viste også, at det var for tidligt, men idag skete det - jeg fordelte såmuld i diverse beholdere og såede - yes, nu blir det endelig forår og vejret var jo også lige til det - solskin fra en høj blå himmel og vinduet åbent imens så jeg kunne fornemme og dufte det spæde forår - eller også var det bare den forsvindende vinter :o).

Sidste år købte jeg nogle såbakker med jord og frø i Netto til en ti'er stykket og de er blevet genbrugt i år. Dog har jeg prikket huller i det klare låg så 'dampen' kan undslippe :o)
Jeg startede med, at så den nyindkøbte snackpeber, også købt i Netto. Jeg vil aldeles ikke reklamere for Nettos planter, for sidste år købte jeg en rose og blev fælt skuffet, da den ikke på nogen måde levede op til hverken billedet eller beskrivelsen, så det er helt sikkert slut, men et frø burde men kunne stole på (syv, ni, tretten).

Ærterne som har ligget i blød natten over blev lagt i jord og det samme gjorde frø til rucola og basilikum - det er dem jeg vil klippe af til madderne indtil det kan fås fra haven...

Endvidere fik jeg sået frø til rød hokaido og to slags squash - det vil sige at den ene kalder sig græskar og er lille, rund og lys grøn, men smager fantastisk rå som tilberedt. Den anden er af samme facon som vi kender men er tidlig og lysegrøn og smager skønt. De mørkegrønne gider jeg ikke længere have. Jeg skal helt sikkert også have nogle af de gule - jegtror at de er sødere i smagen, men kan ikke rigtigt huske det...

Ganske vist er jeg ifølge frøbrevene for tidligt på den, men de andre år har jeg ikke nået at få frugter, hvis jeg såede til tiden. Første gang jeg havde dem, blev de nok sået i koldt drivhus i marts, så måske derfor fik jeg udbytte. For sidste år fik jeg kun en enkelt på hver plante og måske har det noget med vejret at gøre men jeg vil bare være sikker på at komme igang i ordentlig tid.

En nyindkøbt basilikumplante blev også plantet over i en større potte, så den kan holde lidt længere tid.

4 kommentarer:

  1. Velkommen i Blogland. Glæder mig til at følge med.

    ;) Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva og tak!
      Jeg glæder mig også til at komme rigtigt i gang... :o)

      Slet
  2. Hej Overgartner, send mig din mailadresse. Jeg offentliggør den ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet